Bude líp

20.10.2021

Víc tmy, norskej rap (Tusen takk, Luke!), podzimni deprese, krajina svádí (ty barvy!!), větší sebevědomí ve švédštině, hemlängtan (neumím to přeložit, prostě když toužíš po domovu), ježdění na kole za šera, překvapené sledování švédských zpráv, pondělní Rockgympan (tělárna) s Linnéčkem, diskutování o Norimberských procesech, točení na kolcích (#RoadToLuzern), SquidGame, ranní plavání v Gottsundabadet, palačinky se španátem a česnekem, vítězství v bitvě s bankou (ale o tom až příště, příběh bohužel pokračuje), volby na ambasádě ve Stocku, míchání drinků za barem v GH, vypadlej hrot na kolcích, Jupiter a Saturn, discgolf, poznávání nových orienťáků, psaní seminárky, Uppsalingo, občas už fakt kosa, fika, začátek české školy a hlavně velká radost.

To byly tak ve zkratce minulý týdny. Zároveň jsem nejspíš překonal nejdelší možnou délku běžnýho soustředka nebo pobytu, a dochází mi jedna věc. Že tady prostě žiju. Se vším všudy. Opadlo úvodní nadšení, všechno je už tak nějak normální. Začínám si víc všímat věci, který tady jsou nahouby nebo který mi nejdou. Prý se tomu říká vystřízlivění. Ale to k tomu patří taky a vlastně jsem za to rád. Jinak by to bylo podezřelý, eller hur? :D

Hodně lidí se mě během září ptalo, jestli si někde můžou zkusit ten zvláštní sport co dělám. Vzhledem k tomu, že sám pořád nemůžu běhat tak jak bych si přál (takže jedu hlavně plavání, posilko a kolce), rozhodl jsem se ve spolupráci s GH uspořádat orienťák pro všechny, kdo by si to rádi vyzkoušeli.  A i přesto, že pršelo, tak přišlo celkem dost lidí a ohlasy byly super. Takhle vypadala mapa, vítěz za 7:57. Ale už se těším až budu zase závodit sám. 

Rozhodl jsem se v rámci mýho blogu založit dvě rubriky - zaprvé faily a za druhé zajímavosti o Švédsku.

Takže co se týče failů, tak ten největší byl asi když jsme se jedno sobotní odpoledne chystali na orienťáckou party a já se přibližně v 15:20 zeptal kluků, jestli se ke mně někdo nepřidá na nákup v Systému. Zvláštní pohledy mi napovídaly, že něco je špatně. Je to tak, když je sobota po třetí (nebo všední den po sedmé), ve Švédsku se nedá koupit alkohol. Jakože nikde (mimo hospody myšleno). Cokoliv, co má víc než 3,5% se dá totiž koupit jedině ve státem kontrolovaném řetězci Systembolaget, a ten má celkem drsnou otevírací dobu. V neděli je zavřeno úplně. Orienťáci jsou naštěstí naprosto v pohodě, takže se to nějak vyřešilo, ale připadal jsem si jako pako. Alespoň si to budu navždy pamatovat!

Druhá rubrika asi nebude nijak dlouhá. Začneme tímhle. Roku 1943 (Švédi moc válku ve zbytku Evropy neřešili) si jeden sedmnáctiletý Švéd jménem Ingvar Kamprad, řekl, že by bylo cool prodávat nábytek a masový koule. Bydlel na jedné farmě uprostřed Smålandu jménem Elmtaryd, nejbližší vesnice byla Agunnaryd. Můžete hádat, co z toho vzniklo.

Ještě si nemůžu odpustit zmínku o dvoudenním výletu do NP Färnebofjärden. Skrz celý Uppland vede Upplandsleden - značená turistická trasa, která vymetá nejhezčí místa (lesy, jezera, bažiny, řeky, skály). Dohromady má 31 etap, ta první začíná v Uppsale a vede skrz Lunsen (šel jsem ji v září). Teď jsme si dali etapu 18 a 19. Podzimní barvy, jezera a ostrůvky, dřevěný chodníčky přes bažiny, veslování na jezeře, kuskus. Přespání v přístřešku u jezera, ohýnek, stjärnor och stjärnbilder, skoro úplněk, zima, maršmelouny. Hodně adekvátní. 

Pokud blog pravidelně čtěte, budu rád za každou reakci, klidně tady do komentu nebo napište ;) 

Toť vše. Mějte se hezky a hejdå!  

Všude dobře, v lese nejlíp
Všechna práva 2021
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky