Omluva všem fanynkám

31.01.2022

A taky fanouškům samozřejmě ;) Prej že zanedbávám svůj blog! No, co si budem, je to tak. Už delší dobu jsem nic nenapsal a mrzí mě to. 

Proč? Není na to čas. 

Doublezkouškový v Uppsale a Praze mě celkem zaměstnává, do toho se rozběhly tréninky, švédská lobácká sezóna a život tak nějak celkově pádil neskutečným tempem :) O tom se rozepíšu v pořádným článku, na který si snad brzy udělám čas.

Zkoukonout přednášky z celýho zimáku za týden - done
Zkoukonout přednášky z celýho zimáku za týden - done

Proteď stačí vědět, že jsem pořád v Uppsale, akorát se můj Erasmus přehoupl do druhé poloviny. Moje oblibená Kyrka (Uppsalská katedrála, čti /šyrka/) se pořád majestátně vyjímá nad celým městem. Je tu pořád zima a neustálý střídání sněžení a oblevy vyústilo v to, že celá Uppsala je po většinu času celkem slušný kluziště. No a češtin jsem zatím snad nezapomněl. Toť prodnes bohužel vše, akorát vám dlužím ještě dvě rubriky.


Fail - Trailer na příští článek. Přestavte si, že jedete 15 hodin nočním vlakem do Laponska na LOBy. Ta cesta je fakt dlouhá a drahá, ale vy víte, že to stojí za to - sposuta sněhu, slunce zapadá v 1, nádherně najetý čárky a prostě se jen těšíte na závody a luxusní polární zážitek. No jenže když se závody neruší kvůli koroně nebo nedostatku sněhu, nastoupí náhrada v podobě moc velké zimy. Ve Švédsku se dá závodit jen pokud je tepleji než -20. No a 8.1 ráno bylo v Jokkmokku -34.

Fakt že jo
Fakt že jo

Zajímavost - Minule jsem psal o Finsku, dneska vezmem jinou severskou (?) zemi se silnou historickou, kulturní i jazykovou vazbou na Švédsko i Finsko. Málo se to ví, ale Estonsko bylo do roku 1721 součástí Švédska (a předtím Dánska). Na východní břeh Baltského moře se už od 13.století stěhovalo hodně švédsky mluvících obyvatel (Estlandssvenskar). Stejně jako ve Finsku tvořili významnou menšinu - byla to zkrátka východní část země.

Narozdíl od Finska ale Švédů v Estonsku moc nezbylo - dnes jich tam žije jen pár desítek. Většina estonských Švédů buď zemřela, byla vystěhována nebo utekla do Švédska během dvojité sovětské okupace v roce 1940 a znovu 1944. Okupace trvala až do roku 1991, a během této doby byla taky zpřetrhána většina vazeb na sever. V důsledku toho je dnes Estonsko vnímáno spíš jako země východní Evropy, jednou ze tří pobatských zemí, a je častěji spojováno s Ruskem než se Švédskem a Finskem. Vazba na nordické země je však stále silná a od obnovení samostatnosti v roce 1991 se Estonsko snaží o členství v Nordic council. Dokonce se vyskytují snahy změnit vlajku aby vypadala víc seversky. Zda tyto snahy někdy budou úspěšně, je otázka. Vlajka se mi každopádně líbí, tak se můžete pokochat :) 

Všude dobře, v lese nejlíp
Všechna práva 2021
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky